sunnuntai 23. helmikuuta 2014

Kun ei onnistu, niin ei onnistu!

Miä olin tänää niiiiiiiiin huono! Mikään ei oikeen tuntunu onnistuvan :(

Saatiin esittää toivomukset hevosten suhteen ja miä sit toivoin vähän rauhallisemmin etenevää hevosta kuin Veikko, jotta mulla ei menis koko tunti siihen pidättelemiseen. Sain Kiksun. En ollu aikasemmin menny Kiksulla, mutta mun ratsastuskaveri Mia (http://runmia.blogspot.fi/) on menny sillä monta kertaa ja hän kehu hevosta kivaksi. No, miähän en oo koskaan ollu turhan kranttu ja oon aina ollu valmis kokeilemaan uusia hevosia, joten mikäpäs siinä.

Nyt lainaan tallin nettisivujen heppaesittelyä Kiksusta: "1992 syntynyt ruuna. Kiksu on rauhallinen "vanha" herra, joka opettaa ratsastajalle herkkyyttä. Tunnollinen ja kärsivällinen Kiksu on erittäin suosittu opetushevonen lasten ja aikuisten keskuudessa..."

Voitte jo nauraa partaanne siellä, KELE! Mulla ei ollu mitään kontrollia tuohon rauhalliseen vanhaan herraan. En saanu sitä ensinnäkään liikkeelle ja sit kun viimenään sain, niin Kiksu meni ihan omia menojaan ja just sinne minne se halus eikä sinne minne miä halusin. Miä oon jotenki hirmu (liian) varovainen ohjien käytön kanssa. En haluu repii hevosten suuta vaan yritän mahollisimman pienillä liikkeillä ohjata käännökset ja muut. Mutta Kiksu puotti meikäläisen kyllä takas pilvistä. Ja yritti tuo vissii pari kertaa puottaa meikäläisen ihan oikeestiki maan tasalle. Eli jouduin käyttämään aika kovia ohjasotteita. Ja tänkin tajusin sitte vasta tunnin loppu puolella, kun Tiina oli mulle monta kertaa siitä sanonu.

Mentiin taas harjotusravia ja voi morjes meikäläinen oli pomppulinnassa. Ihan eri tuntuinen ravi, kun mihin oon tottunu. En pysyny kyydissä pomppimatta sitte yhtään. Hyvä, että pysyin satulassa.

Kentän toisessa päässä tehtiin voltti ratsastuksenopettaja Tiinan ympärille ja Tiina siinä sitte ohjas ja opasti, mitä piti tehä. Miä onnistuin tässä 2 kertaa, kerran molemmissa suunnissa!!!!!!!!!!!! Voitteko kuvitella? Koko tunnin aikana 2 onnistunutta volttia! Ja nyt en ees muista oliko ne täysin onnistuneita vai tekeekö mun muisti kepposet ja ne olikin vain osittain onnistuneita. Oli miten oli, ketuttaa!

Kiksu alko käymään vähän kuumana tunnin aikana. Ystäväni Mian ratsuna oli Jolle, joka teki myös omat temppunsa ja testasi ratsastajaa. Jolle sai aina välillä koiskeita ja niistä koiskahti aina myös Kiksu. Ja toisin päin. Ei varmaan molempien käsien sormet riitä siihen, kuinka monta kertaa sain rauhottaa Kiksua ja estää sitä pillastumasta. Muutaman kerran miä luulin, että nyt myö jumalauta kaadutaan tähän paikkaan! Kiksu, kun sai säihkeet, niin sen vasen etujalka lähti ihan ihme liikkeeseen ja musta tuntu, että nyt mennään turvat eeltä kenttään. Mut sain rauhotettua sen. Kerran vanha "rauhallinen" herra lähti myös laukkaamaan kesken ravin. Hohhoijaa ja taas vedettiin ohjista. Lopputunnista hevonen kävi niin kuumana, että kun minä käskin sen raviin, niin se sai siitäkin säkärit ja lähti ryntäilemään. Ja taas vedettiin ohjista ja käskettiin uudelleen raviin ja näin näytettiin kuka on pomo. Kiitos Tiinalle, kun se aina perustelee, miksi mitäkin pitää tehdä ja mikä vaikutus sillä on hevoseen!

Että joo, olipahan tunti :D Kiksu on kuulemma just semmonen hevonen, että kukaan ei tykkää siitä ekan kerran jälkeen, mutta kun sillä menee useemmin, niin se sulattaa sydämen. Sitä päivää odotellessa :)

Kyllä otti pannuun, kun olin niin huono!

keletyttää

No enhän miä nyt Kiksu-pappa tosissani ollu... enpä.


Tiina nauro tunnin lopuks, että et siä nyt Riikka ihan sitä rauhallisempaa hevosta sit saanukaa :D


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi vapaasti ja anna mulle vinkkejä!