keskiviikko 26. maaliskuuta 2014

Busted!

Nalkkiin jäin, minä omahyväinen, itseeni ja istuuntaani jo tyytyväinen nilkki :D Kyllä valokuvat, videokuva ja heppakirjat on niin hyvästä tän oppimisen kannalta. Miähän oon jo pariin kertaan hehkuttanu täällä, että oon saanu istuntaani paremmaks enkä pompi enää harjotusravissa niin kovasti. Oon mielestäni saanu kontrollia enemmän hevoseen juurikin tuon istunnan "paranemisen" ansiosta. HAH!

Luojan lykky, että käteeni osui kirjastossa Mary Wanlessin kirja Mielekästä ratsastusta. Sitä, ku aloin tossa pari iltaa sitte lukemaan, niin johan taas lamppu sytty. Samaan syssyyn eräs tallin ratsastajista nimeltänsä Venla lähetti mulle kuvia viime tunnista (samasta, joista ne 2 videoo postasin edellisessä kirjootuksessa) ja pääsin tekemään ihan tällästä vertailevaa tutkimusta.

Kirjassa puhutaan paljon istunnasta ja annetaan ihan oikeita vinkkejä sen parantamiseen. Mary on saanut vangittua opukseensa olennaisen. On kuvat vääristä ja oikeasta asennosta. Ja tadaa:


Näätte varmaan kaikki saman, minkä miäkii. Tällee miä siis ratsastan mielestäni oikeessa istunnassa!!!! Halleluuja! Kyse on köyryselkäisestä ratsastajasta. Oikeanpuoleisessa kuvassa näätte, miltä se näyttää edestäpäin. Hyvin lysyltä! Ja tästä syystä mun pohkeet on väärässä paikassa eli suoralinja korvat-hartiat-kantapäät ei toteudu. Ihannekohta pohkeille ois hieman satulavyön takana. Keskimmäisessä kuvassa ette nää satulavyötä olleskaan, koska mun jalka on just sen päällä. Ah, mikä urpo miäkii oon. Kuvassa näätte myös, että hevonen on väärässä asennossa. Sen pitäis olla selkä pyöreenä eikä notkolla (tai ainakin musta näyttää, että se on notkolla). Eli väärä istunta saa sen hevosenkin olemaan väärin.

Avainsana on istuinluut. You know. Jokaisen meidän arsessa on luut. 2 kappaletta semmosia teräviä piikkejä, jotka tuntuu, kun istut käsiesi päällä kämmenet alaspäin. Oikeaoppisessa istunnassa nuo luut törröttää suoraan alaspäin. Tuossa kuvasarjassa mun istuiluut osottaa eteenpäin. Kokeilkaapa. Tää vinkki on suoraan tuosta kirjasta. Eli istu kovalla tuolilla ja liikuta lanteitasi, tunnet kuinka istuinluusi vaihtavat asentoa. Jos työnnät lantion eteen, istuinluut osottaa eteen (niinku kuvassa). Jos työnnät lantion ihan taakse, niin tattadataadadaa:



istuinluusi osoittavat silloin taaksepäin ja selkäsi painuu notkolle. Tää asento oli mun ensimmäinen istunta, kun alotin ratsastuksen. Muistan sen, ku eilisen päivän, koska kun korjasin lantion asentoa kääntämällä sitä eteen, luulin löytäneeni oikean asennon, mutta hups, käänsinkin ääriasennosta toiseen ääripäähän. Kosh! Tässä notkoselkäasennossa ei muuten saa sitäkään vähää tuntumaa hevoseen ja harjotusravissa tasapainon pito on todella vaikeeta, niinku oon aiemminki kertonu.

No, nyt siis tiedän, että nää asennot on väärin. Joten miten sitte opin sen oikeen. Kirjassa annetaan hyviä vinkkejä, miten oikeaa istuntaa voi harjotella ilman hevosta. Tänään istuin töissä kirjan päällä koko päivän ja korjailin mun asentoa vähän väliä niin, että ne persluut tosiaan osotti suoraan alaspäin. Kirja takapuolen alla autto hyvin tuntemaan ne luut. Oishan noi voinu vähä muut ihmetellä, jos miä oisin käsieni päällä istunu 8 tuntia :D Huomasin päivän aikana, että hyvinki helposti miä lysähän tuohon Quasimodo-asentoon. Eli siittä pitäis nyt sitte oppia pois. Vähänks miä räjäytän pankin sunnuntaina ratsastustunnilla, ku oon koko viikon reenannu!


Tältä sen siis pitäis suurinpiirtein näyttää.

No, jottei tää ny niin helppoa ois, että pelkällä persiin heiluttelulla tästä selviäis, ni onhan tähänkin reenaamiseen pakko lykätä noi syvien vatsalihasten tiukkana pito ja samalla syvähengitys. Siinäpä on meille kaikille loppuviikoks vähän tekemistä. Hop, hop, sieltä sohvan nurkasta reenaamaan!!!

Mua kutkuttelee ajatus, että saisin ens kerrallakin Pikku Myyn. Nyt palan halusta päästä harjottelemaan tätä istuntaa sen hevosen selässä, kuka autto mua tajuumaan, että jotain on pielessä :)



Kuvat minusta ja Myystä: Venla Lipo


5 kommenttia:

  1. Hyvä Riikka!miä repesin kyl noille kuville,anteeks.Mut mitä siä eellä ni miä peräs ja toisinpäin koska miä istun ihan yhtä päin helkuttii kans.Ei muuta ku kirja persiin alle.Ihana ku oikoluet mulle(meille) kaikki noi opukset!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Nou hätä!Tällee miä opin iteki parhaiten, kun nään kuvista omat virheeni ja mielelläni jaan ne teille kaikille, jotta ette olis yhtä urpoja, ku minä :D

      Poista
  2. Mie alan istua noin töissä satulatuolilla :-)

    VastaaPoista
  3. Mie alan istua noin töissä satulatuolilla :-)

    VastaaPoista
  4. Hehe, miäkii oon nyt pari päivää istunu kirjan päällä täällä työmaalla ja korjaillu asentoo koko ajan niin, että luut tosiaan osottaa suoraan alaspäin. Pakko sanoo, että alaselkälihakset on ollu vähän hellänä tän reenaamisen tuloksena eli tehoaa :D

    VastaaPoista

Kommentoi vapaasti ja anna mulle vinkkejä!