lauantai 1. maaliskuuta 2014

Ratsastuksen terminologiaa vol 1

Tää on teille kaikille alottelijoille sekä niille, jotka ei itse ratsasta, mutta mahdollisesti lukee mun blogia. Ennen kaikkea tää postaus on kuitenkin meikäläiselle itselleen muistutukseksi näistä perusasioista :)

Varoitus: ei kovin laadukasta jälkeä oo luvassa :D

Ohjat ja pohkeet: Meiksi aina pauhaa sisäohjista, ulko-ohjista, sisäpohkeista ja ulkopohkeista. Tässä näätte nyt piirroksen, jossa oon kuvannu nuo termit. Musta laatikko ympärillä kuvastaa ratsastuskenttää. Sisäohja ja sisäpohje on siis aina kentän puoleiset, ulko-ohja ja ulkopohje vastaavasti kentän laidan puoleiset. Ja nämähän vaihtuu tietenkin aina suunnan mukaan. Selkeetä eikö?

Lähde: Minä itse




Ja sitten päästään ratsastusradan teihin. Ei siis oo ihan sama, mitä siellä kentällä tehdään, vaan opettajan huutaessa jonkun tien, pitäisi tietää, mihin mennään. Alla olevissa piirrustuksissa musta laatikko kuvastaa kentän laitoja, punainen ratsastusrataa ja sitten eri väreillä oon piirtäny niitä muita juttuja. Haha, epäselvyyksistä voitte syyttää sitten vain ja ainoostaan meikäläistä :D

Kaarto radan poikki: Ratsastetaan kenttää ympäri ja käskystä käännytään kentän poikki erinäisissä kohdissa. Tarkotus on päästä vastakkaiselle puolelle kenttää ja joko vaihtaa kulkusuuntaa tai jatkaa samaan suuntaan, missä mentiinkin.







Voi tsiisus, mikä piirros tämä seuraava. No tässä alla nähdään, minkäläistä rataa meikäläinen ratsastaa, vaikka tarkotus ois siis mennä mahdollisimman suoraan :D
Koko rata leikkaa: Tämän tien tarkotus on yleensä vaihtaa suuntaa. Eli kulmasta käännytään leikaten koko kentän läpi vastakkaiselle sivulle.







 Alla olevassa kuvassa näätte niitä ympyröitä, joista olen jo täällä blogissakin pauhannut. Ympyrän pitäisi siis olla ympyrä eikä soikula niin kuin meikäläisellä yleensä :D Ympyrän voi tehdä kolmessa kohtaa kenttää: keskellä tai jommassa kummassa päädyssä.


Voltit on sitten pienempiä kuin ympyrät, mutta kuitenkin ympyrän muotoisia ei suorakulmioita tai soikuloita, niin ku meikäläisellä, hehe, ehkä tarviin vielä vähän lisää harjootusta...
Voltteja voi tehdä eri kokoisia ja eri kohdissa kenttää.





Täyskaarto komento on aina semmonen, mitä miä en muista. Sit toivon sormet ristissä, että mun ei pidä tehä ekana. Täyskaarrolla vaihdetaan suuntaa.






Ja viimein opin piirtämään oikein :) Keskihalkaisija komennolla ratsastetaan kenttää normaalisti ja päädyssä käännytään ja ratsastetaan kentän keskeltä pituussuunnassa toiseen päätyyn. Perillä suunta joko vaihtuu tai jatkuu samana kuin olikin.





Kaikki yllä olevat kuvat olen piirtänyt itse. Ratsastusradan teihin katsoin mallia täältä http://www.ratsastus.fi/ratsastustietoa/ratsastamaan/ratsastusradan_tiet ja kehotan teikäläistäkin katsomaan :D

Tässä postauksessa käsitellyt tiet on semmoisia, joita oon itse ratsastanu. Linkistä näätte niitä lisää. Huh huh, sanon minä. Jos nyt oppis ensin nämä.


*Muoks: vaihoin pari kuvaa, joita parantelin. Luin ite eilen tätä kirjotusta enkä meinannu saada itekään tolkkua parista kuvasta :D*

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi vapaasti ja anna mulle vinkkejä!