sunnuntai 6. huhtikuuta 2014

Hurja Humu

Sortsit, että on ollu vähä hiljasta täällä blogin puolella. Töissä ollu äärimmäisen raskas viikko, mutta nyt pitäis siellä suunnalla helpottaa.

Tänään ennen ratsastustuntia koin todella jännittäviä hetkiä yhdessä ratsastuskaverini Mian (<3) kanssa. Mia halus ottaa Jollen ja Tiina ehdotti mulle Humua! Kääk! Oon monesti salaa toivonu, että jonain päivänä haluan mennä tuolla pörröisellä jättiläisellä, mutta että tänään. IIiiiik!

En saa nyt linkitettyä tähän tallin nettisivujen kuvausta Humusta, koska sivut on päivityksessä. Mutta, josko osaisin yhtään ite kertoa. Humu on suomenhevonen. Ihana jättiläinen, joka yrittää pomoilla hoidettaessa. Kova menemään eteenpäin ja voimaa joutuu käyttämään pidättäessä. Tiina sano mulle, että Humu on kiltti talutettaessa ja ratsastaessa, mutta, jos meet sen karsinaan sen kanssa, ni se syö sut. Hehe :D Eikä se tainnu olla vitsi. Myö oltiin Mian kanssa aika kakat housussa (tai ainaki miä olin), ku meiän piti hakee Humu tarhasta ja laittaa se ratsastuskuntoon. Humu laitetaan aina käytävällä sidottuna molempiin tallin seiniin. Karsinassa sitä ei tosiaan saa laittaa. Humu oli piehtaroinu aika kiitettävästi ittesä kuraseks ja sitä harjatessa vierähtikin tovi. Ja vaikka hevonen oli sidottuna molempiin suuntiin, osotti se aina välillä takajalkaa polkemalla, ettei se oikeen digannu sitä touhua.

Meikäläinenkin kiersi sen takaa toiselle puolelle niin kaukaa, ku mahollista, ku pelkäsin, että kohta se potkasee :D Humu todennäkösesti myös vaistosi, että meitä "hieman" jännitti ja käyttihän se tilanteen sitte hyväkseen olemalla vähän kettu. Varusteetkin herätti vähän ihmetystä, kun haettiin Humun satula, niin satulavyö oli irti. Hmmm. Mites tää ny sit tulee, mietittiin. Mia huikkaski mulle jossain vaiheessa, että laita siä noi suitset, ni miä hoidan tän satulavyön. A P U A, suitset! Miten miä laitan suitset hevoselle, joka saattaa purasta. Tai emmiä tiiä purisko se, mutta kyllä se vähän siltä vaikutti. Noh, eiku tulta päin. Ohjat kaulalle. Sen jälkeen riimu kaulalle. Ja voi luoja! Tuo hurjimus laski päänsä nätisti mua kohti ja avas suunsakin ihan kiltisti. Sain suitset tosi hyvin päähän! Korvien sisään saaminen oli tosin vähä hankalaa, mutta sain miä neki sitte.

Humun suitsissa oli joku ylimääränen remmi enkä tienny mihin se tulee. Samoin kaviosuojat lähti Mian kädessä kentälle, kun ei tiietty tuleeko ne etu- vai takajalkoihin :D Sanoinki Tiinalle, kentällä, että viititkö kattoo satulavyön, ku ei ehkä osattu. Ja sit tää ylimääränen remmi, mihin tää tulee? Tiinaa nauratti. Hehe, no eihän myö tollot voitu tietää, ku ekaa kertaa laitettiin. Tiina laitto sitten ne kaviosuojatkin oikeisiin jalkoihin. Ihana Tiina <3




Tunti oli tosi hyvä ja Humu ihana. Miä taas rakastuin! Humua ei tosiaan tarvi käskeä reipastamaan tahtia, se menee kyllä. Teinki paljon voltteja ja ympyröitä, jotta ei jääty toisten persuuksiin jumiin. Humu on ruumiinrakenteeltaa vankka ja vakaa. Oikein passeli meikäläiselle. Tykkään enemmän tämmösistä hevosista, kun rimpuloista. Käynti ja ravi oli oikein tasaista menoa. Ravin kevennys tuntu aluks hassulta, kun luulin, etten nouse satulasta ollenkaan. Niin valtava tuo hevonen on :) Tiina huikkas, ettei aina tarvika pompata niin korkeelle, että riittää matalampikin kevennys. Pidättäessä ja pysähtyessä Humua saa vetää suitsista ihan kunnolla. Haukat meikäläisellä huomenna tulessa, kun joutu pikkasen käyttää voimaa :D Ja sit sitä laukkaahan myös harjoteltiin myös!!!!! Iiiik! Onnistuin! En tosin joka kerta, mutta onnistuin silti ja oon siitä niin ilonen. Ja voi apua, mikä laukka tuolla ihanalla suomenhevosella on! Tahtoo sitä lisää! Nyt mulle tuli se tunne, että mulla on siivet ja miä lennän! <3 En kestä! Lisää, lisää, lisää, lisää!


 Mia ja Jollepolle :)

Tasapainon kanssa edelleen saapi tehä töitä jumppapallon kanssa. Mulla on toi vasen puoli jäykempi. Kun vasen jalka on sisäjalkana ja siirrän sen eteen laukkakäskyyn, niin mun tasapaino on todella epävakaa. Toisin päin suju paremmin. Ja nää mun reidet! Mikä ihme vimma mulla on ratsastaa reidet levällään! Reidet pitäis saaha tiukattua siihen satulaan, mut ei, miä tykkään levitellä :D
Käynnissä sain tänki homman jo korjattua, mutta sit harjotusravissa homma levis. Eli taas voin toistaa itteeni: reeniä, reeniä, reeniä!



Kiitoshali ihanalle jättiläiselle <3


2 kommenttia:

Kommentoi vapaasti ja anna mulle vinkkejä!