maanantai 28. huhtikuuta 2014

Kyllä onnistuminen on vaan niin kivaa!

Teremoro! Eilen olin ratsailla pitkän tauon jälkeen. 2 viikkoo tuntu ikuisuudelta, kun pääsiäisenä ei siis ollu tunteja. Saavuin tallille hyvissä ajoin, koska jännitti taas pirukseen. Mutta sillee hyvällä perhosiavatsassa -tavalla.

Näin pääsiäisen aikoihin unta, että ratsastin Veikolla maneesissa enkä saanu sitä pysähtymään vaan Veikkopoika käveli seinää päin. Tömps. Tää uni juons juurensa ehkä viime ratsastustunnista, kun menin Veikolla enkä meinannu saada sitä hidastamaan saatika pysähtymään. Noh, jännäkakka housussa pelkäsin, että saan Veikon alleni. Ja tadaa! Mia oli jo tallilla ja huikkas mulle, että mulle tulee Veikko ja hälle Humu! Meinasin pissiä alleni siihen auton penkille.

Mutta pelko oli turha. Meillä natsas Veikon kanssa homma tosi hyvin yhteen! Paremmin, ku koskaan aiemmin. Ja Tiinan rohkaisusta (kerrottuani uneni) uskalsin nyt ottaa Veikon otteeseeni entistä paremmin. Tarkotan siis sitä, että sitä suomenheppaa pitää ihan oikeesti ottaa lujaa ohjista hiljentäessä ja pysähtyessä. Ja kun näin tein pariin otteeseen, Veikko alko kuuntelee meikäläistä paremmin ja loppulta sain sen pysähtymään jopa pelkällä istunnalla! Aattele, meikäläinen pelkällä istunnalla! Jiihuu!

Harjoteltiin suoraan ratsastamista pari metriä uran sisäpuolella niin, että ratsastaja ohjaa hevosen suoraan eikä aita. Luulis, että on ihan piis of keik mennä suoraan, mutta eipä se aina ookkaan niin yksinkertasta. Tiina kerto, että hevoset menee kyllä mielellään suoraan, kun aita ohjaa niiden menoa eli kun mennään uralla aidan vieressä, mutta uralta pois tultaessa hevoset meneekin vähän kiemuroiden ellei ratsastaja ohjaa pohkeilla ja sitä me sitten harjoteltiin. Molemmat jalat kiinni hevoseen ja pohkeilla ohjaten ei ohjilla. Harjoteltiin myös kulmien ratsastamista käynnissä niin, että hevonen kääntyy kulmasta vasta, kun ratsastaja antaa kääntymisavun. Hevoset tuppaa kääntymään kulmissa itekseen ja oikomaan niitä ja helposti myö ratsastajat annetaan niitten tehä niin. Tiina ohjeisti, että molemmat pohkeet kiinni hevoseen ja molemmilla pohkeilla sitä ohjausta, ettei hevonen käänny liian aikasin. Sisäpohkeella työnnetään hevonen ns. aitaa päin ja ulkopohkeella annetaan kääntymisapu. Sit harjoteltiin parissa kulmassa pysähtymistä ennen käännöstä. Hevonen piti saada suoraksi ja pysähtymään ennen aitaa ja sitten käskystä lähtä liikkeelle ja kääntyä. Huisin siistiä huomata, miten sai hevosen haltuun!


Ja hahaa, mullapa ei ookaan jalassa mun sikakarseita ratsastushousuja eikä farkkujakaan, vaikka uhosin ne laittavani. Nää on semmoset mustat treggingsit (tai mitkä ne ny on). Muuten toimi tosi hyvin, paitti, että puntit tahto lähtä nousee, vaikka nää ihonmyötäset onki. Jos en ens kerraks saa uusia byysia, niin meen näillä ja vedän sukat punttien yli. Minichapsit ois kyl kans aika jees.

No tän käyntiharjotuksen jälkeen harjoteltiin samaa kevennetyssä ravissa. Jep. Tää on nyt se mun uus kompastuskivi. Kevennyt ravi. Asiasta, minkä oon oppinu ekalla ratsastustunnillani vuonna 2010, on nyt tullu mulle mörkö. En enää osaa keventää. KETTU! Mietin hommaa liikaa ja ehkä tässä painaa sekin, että oon lukenu liikaa sitä teoriaa. Kevennän väärässä tahdissa ja ihan päin sanonko mitä!!!! Kyllä ottaa kupoliin. Miä oon urpo.

Mutta en anna sen masentaa, koska miä LAUKKASIN :D Monta kierrosta ympyrää ja molempiin suuntiin! Wuhuu! En keikkunu eikä mun tasapaino horjunu. Miä pysyin kyydissä, osasin nojata sopivasti taakse (Tiinan ohjeistuksesta), sain laukkaa myös hidastettua (Tiinan ohjeistuksesta), mikä on supervau, koska Veikko tahtoo mennä L U J A A. Osasin myös myödätä oikeessa kohtaa. Superhypersikamakeevautsivau -fiilis! Ja laukkaaminen tuntu niin kivalta ja luontevalta. Ah.



Siinä mennään niin komiasti <3


Ja loppuun vähän fiilistelykuvia. Paitti, että miä kiroon mun upuuden kameran, joka on ilmeisesti ihan paska. No oli siinä asetuksetki vähä viturallaan, mutta tosi huonolaatusia kuvia tulee :( Kiitos kuitenkin Roosalle kuvaamisesta :) Ja ens kerralla otan ton järkkärimöhkäleen tallille mukaan, niih.


Mia ja Humu


Harjotusravia. Kohta nousee laukkendaali :D



Ystävät: miä, Mia, Veikko ja Humu <3


10 kommenttia:

  1. Miä rrrrrrrakastan sun blogia, koska tää tyhmäpää tarttee kyllä kertausta aina tunnin sisällöstä ku ei mitenkää pysy kaikki päässä ku on aina niin monta liikkuvaa osaa :D Oot <3

    VastaaPoista
  2. mä tykkään kans lukea, kun selostat niin tarkkaan, miten asiat on neuvottu tekemään. Saapi hyviä vinkkejä! Mä opin tänään vasta peruuttamaan hevosta oikein, nimenomaan sillä pohkeella ja istunnalla :)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiva kuulla! Ja tosiaan kaikki ohjeethan antaa meidän ope Tiina, vaikken aina sitä muista mainitakaan. Tiina on niin paras <3

      Poista
  3. Huikeen hyvää luettavaa taas Riikka ♡!

    VastaaPoista
  4. Hyvä postaus! Teillä on ollut siis tehokas tunti!!:) No sitä ne tuppaa olemaan aina ja hyvä niin! Mä niin RRRAAAKASTAN kun harjoitellaan kulmien ratsastusta, se tunne kun saa hevosen taipumaan, itse ratsastamalla oikein! Lissuhan sen mulle "opetti" ja Humullakin viimeksi taisin onnistua! No katsotaan mitä kivaa se Tiina on meille huomenna keksinyt?!
    -Mari-

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Hyviä ja tehokkaita tunteja on ollu todellaki ja oon niiiiiiiiin onnellinen, että vaihdettiin Mian kanssa tallia ja tultiin koittaa Hepolaa. Sille tielle jäätiin <3

      Lissulla en ookaan vielä ratsastanu ja pelkään sitä päivää ihan kauhian paljon, jolloin sillä meen!

      Poista
    2. Voi Lissu on niin mukava,se rokottaa heti jos teet jotain väärin:)
      No, se Lissun harjoitusravi onkin sit aikamoinen, minä en siellä pysy ku hetken tahdissa mutta kyllä siellä voi pysyä jos oikein osaa ratsastaa, nähty on! Tyttäreni kysyi yhden tunnin jälkeen "koska sä äiti osallistut tallinkisoihin?" ja mä vastasin "heti kun pysyn Lissun harjoitusravissa".. Eli tovi saattaa mennä:D (tovi= vuosia)
      -Mari-

      Poista
    3. Miä oon kans kuullu, että on tosi herkkä hevonen ja varsinkin suustaan. Ja miä en osaa olla vielä kovin herkkä/hellä :D Ja sit, kun se ei hirveesti diggaille noita suomenheppoja, ni senki takii varmaan jännitän sitä jo etukäteen, vaikken ees tiiä meenkö sillä koskaan :D

      Poista

Kommentoi vapaasti ja anna mulle vinkkejä!