sunnuntai 25. toukokuuta 2014

Ekaa kertaa kesällä evö!

Historian havinaa tälle päivälle. Oltiin Mian kanssa meinaan ekaa kertaa ratsastustunnilla kesällä evö :D Ollaan silloin aikoinaan alotettu ratsastus talvella ja päätetty vappuun, koska mulla oli jo sen verran iso raskausmaha, ettei enää uskaltanu ratsastaa. Ja nyt ku alotettiin uudestaan, oli siis taas talvi. Tätä päivää olin odottanu ja olihan se hienoo!

Ihan näin alkuun voin taas kutitella teiän nauruhermoja ja kertoo, että siinä vaiheessa, kun pakkasin mun ratsastuskamoja, ni tajusin, että ei kele. Noi mun ratsastuskengäthän on talvimallia!!!! Niissä on siis ihan karvavuori. Ääh, no eihän ne ny niin kuumat voi olla, kun talvellakin aina paleli varpaita. EIPÄ! Vedin sit tunnin +30 asteen helteessä karvapopot jalassa :D Voin sanoo, että oli pikkasen varpaat tulessa!

Tunti oli mieletön! Tai siis miä oon jo aika mieletön :D Hehe, omakehu haisee. Mutta vertaan tietty siihen, mitä olin kun alotettiin Hepolassa (joulukuussa 2013). Miä oon kehittyny ihan valtavasti. Kehittymistä on tapahtunu huimasti istunnassa, jalkojen asennossa, jalkojen kiertämisessä hevosen ympärille, hevosen kontrollissa, laukannostossa, harjotusravissa ja tänään onnistu taas se keventäminenkin! Siis huh! Voin olla kyllä itestäni ylpee. Oon oppinu ihan mielettömästi ja siitä suurin kiitos kuuluu tallin omistajalle ja opettajalle Tiinalle <3 Mulla oli tänään tunnilla hetkittäin olo, että hitto, miä handlaan tän nyt hyvin. Se on mieletön tunne!

Toki parannettavaa on aina ja halu kehittyä lisää on valtava. Tänäänkin oli myös niitä hetkiä, kun olin vähän väärässä paikassa esim. liian lähellä toista hevosta tai ympyrällä laukannostossa ja toinen ratsukko oli tulossa myös ympyrälle, niin menin ihan sekaisin, että kuka nyt väistää ja ketä eikä siitä nostosta sitten tullut mitään. Minä väistin muuten väärin eli läksin sisään, vaikka minun olisi pitänyt palata uralle. Noh, opinpahan taas!

Tunnilla ravattiin tänään paljon. Ennen ravaamista haimme ohjastuntumaa hevoseen ja harjoittelimme pidätteellä hidastamista. Samaa harjoitusta jatkoimme kevennetyssä ravissa. Ai niin, ja miähän sain Veikon taas <3 Tää oli älyttömän hyvä harjotus nimenomaan mulle ja Veikolle, koska Veikkopoika tykkää mennä kovaa. Nyt sain yllättävän helposti hidastettua sitä pidätteellä. Ainakin aluksi :D Tunnin edetessä en aina muistanu hidastaa sen menoa vaan annoin sen porhaltaa omaa vauhtiaan. Tiina huikkaskin monesti, että hitaammin Riikka, hitaammin :)

Mentiin kevennettyä ravia, harjotusravia ja sitten laukannostoa ja sai laukata niin pitkälle kuin pääsi :D Ja miä pääsin ainakin kerran koko kentän ympäri!! Muistaakseni :D Harjotusraviini olin tänään erityisen tyytyväinen. Miä osasin istua kyydissä oikein. Ei ollu mitään hätää tasapainon kanssa, jes! Laukannostotkin onnistui hyvin ja tasapaino oli ok. Tiina anto aina ohjeita esim. nojaa vähän taakse, istu syvälle satulaan, hartiat taakse, kannat alas, ulko-ohja, katse eteen jne. ja niitä ohjeita noudattamalla laukkaaminen sujui hyvin ja huomasi itsekin sen vaikutuksen, mitä korjauksesta seurasi. Niin hieno fiilis!

Yhdellä laukkaympyrällä Tiina pyysi, että päästän molemmat ohjat löysäksi, koska Veikko vaikutti vähän kireältä. Ite en huomannu selässä mitään, en siis oo vielä niin hyvä :D Laukkasin sit ympyrää ohjat löysänä pitäen tasapainon oikeesti vain istunnalla! MIÄ OSASIN! Huikeeta! Ja heti seuraavassa laukannostossa oli tasapaino jotenkin hakusessa, eikä tuntunu yhtään hyvältä koko nosto. Hehe, eli ei se aina onnistu.

Oli ihana eka kesätunti ja kyllä oli hikikii sen jälkeen! Jee, tätä lisää! Nyt jännittämään Suomen peliä.

Tässä teille vielä liuta hikisiä heppahulluja:


"Miksei tää ota tätä kuvaa?"
"Ai, ottihan se, mut en huomannu, ku oli äänettömällä, hehe."


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kommentoi vapaasti ja anna mulle vinkkejä!