torstai 19. kesäkuuta 2014

Mörkö

Pitkästä aikaa täällä, nyt on jotain kirjotettavaa taas. Hepolassa oli siis leirit eikä normitunteja ollu, niin tuli tuommonen reilu kahen viikon paussi. Kyllä se oli piiiiiitkä aika! Hirvee ikävä hevosia ja hevostelua koko tuon ajan <3 Noh, eilen meillä sitten oli viimein tunti ja jännitti taas aika lailla, kun Mian kanssa ajettiin Hurukselan tietä.

Mentiin kysymään Tiinalta, mitkä hepat meille tulee. Tiina virnuili, että menkää kattomaan tallin seinältä. Auts, tuo ties jotain jekkua. Ja siellähän se meikäläisen nimi koreili: Lissu - Riikka. Meinasin pissiä housuuni saman tien.


Lissu on valtavan kaunis ja menevä hevonen. Tallin nettisivuilla Lissua kuvaillaan näin: "2005 syntynyt tamma. Lissu on avuille herkkä ja hyvin eteenpäinpyrkivä tamma. Osaavuus Lissulla Helppo B tasoa, kuitenkin osaa vaativia liikkeitä, väistää käynnissä ja ravissa ja tekee mm. takaosakäännökset ja avotaivutukset. Lissu vastaa hyvin ratsastajan istuntaan ja kulkee kauniisti täsmällisen ratsastajan alla. Lissu on hoitaessa joka tytön/pojan unelma hevonen! Lissulla voi ajaa myös kärryillä." Ei kuulosta kovin pelottavalta, eihän?

Olin tehny Lissusta itelleni valtavan mörön. En siis ollu menny sillä koskaan aikasemmin, mutta oon nähny muitten menevän. Lissu on valtavan herkkä suustaan. Se ei tykkää yhtään kiskomisesta eikä nykimisestä. Eikä se tykkää suomenhevosista. Oon ite monta kertaa nähny Lissun luimuuvat korvat, kun oon ollu sen mielestä liian lähellä Veikon kanssa. Oon myös nähny sen potkiskelevan, pukittelevan ja temppuilevan muutenkin. Ja näistä syistä Lissusta oli tullu mulle hirveen pelottava. Nyt kun jälkeen päin taas mietin, niin eihän tossa oo taas mitään järkee. Jokainen hevonen varmasti joskus temppuilee ja saa säihkeitä. Se on vaan opittava elämään asian kanssa.

Tunti meni siis ihan hyvin. Mentiin koko tunti niin, että keskityttiin vaan istuntaan. Mentiin siis koko tunti ns. löysin ohjin eli piti sillä istunnalla ja jaloilla hoitaa ne kaikki hommat. Ja siinä onki hommaa aika paljo :) Nyt ei saanu ottaa yhtään tukea ohjista. Suurin osa ajasta mentiin harjotusravia. AUUUUTS! Mun kyljet, pehva, reidet, alaselkä ja vatsat on ihan tulessa. Lissun harjotusravi on huomattavasti erilaisempaa kuin Veikon. Vauhti on molemmilla kova, mutta Lissun selässä pompin, ku vieteriukko. Aluks mulla oli vaikeuksia jopa pysyä kyydissä. Niin valtava pomppu lähti satulasta joka askeleella. Huh. Mutta ajoittain sain homman toimimaan ihan ok. Hetkellisesti ainakin.
Jalustimet ei pysyny koko tuntiin oikeessa kohtaa. Mulla valahti koko ajan jalustin kannan juureen. Enkä saanu vauhissa korjattua niitä. Ärsyttävää. Asento mulla oli myöskin virheellinen, olin liian etukenossa koko ajan. Tiina huikkas mulle monesti, että nojaa taakse ja vatsa tiukaks, mut hitokseen vaikeeta muuttaa omaa painopistettään semmosessa pompporavissa. Lissu myös ilmeisesti huomas tän mun horjuvuuden sekä etukenon ja käytti tilanteen hyväkseen, kun se aina käyntiin hiljentäessä nakkas päänsä alas niin, että miä heilahin mukana. Onneks ei ollu tiukat ohjat, muuten miä oisin lentäny sieltä ku leppäkeihäs.

Laukannostoakin harjoteltiin. Sain Lissulla ehkä 2-3 kertaa sen ensimmäisen laukka-askeleen, mutta sit se lähti hillittömään raviin. Lissu on kuulemma laiska laukalle, enkä miä sitä sit saanukaan nostettua, kun en saanu tasapainoa pysymään tarpeeksi vakaana, että oisin saanu jalkojani kunnolla käytettyä apuina. Pirun vaikeeta oli koko tunti mutta niin hyvää harjotusta ja ihana toisaalta mennä jollain muulla hevosella pitkästä aikaa. Toivottavasti saisin ens kerrallakin Lissun, niin voin jatkaa siitä mihin jäin.

Mörkö siis selätetty :)

Hauskaa juhannusta kaikille!



4 kommenttia:

  1. No minä jo mietin, että onko Riikka heivannut koko homman, kun ei ole postauksia tullut. Itse en ole koskaan mennyt tuollaista "löysin ohjin" tuntia, pitääpä ehdottaa ponitallilla. Keskiviikkona tosin tiedossa Centered Riding tunti onnenperällä. Sielläpä sitten todetaan kaikki istuntavirheet. Jännityksellä odotan!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. En sentäs, monesti mietinki ton tauon aikana, että jotain pitäis saaha kirjotettua, aihetta en vaan keksiny millään.

      Oli vähän pelottavaa mennä löysin ohjin, kun tukea ei saanukaan niistä käsistä. Mut ehkäpä ton Lissun kanssa se oli vaan hyvästä, kun se on niin herkkä siitä suustaan :D

      Poista
  2. Hei jeeee!Hyvä Riikka! Ja helpottavaa on kuulla, että kaikilla tuntuu olleen Lissun kanssa alku hiukan takkuinen ;). Mul on takana nyt 2 kertaa; montako vielä, että edes osimoilleen onnnistuu...20 :D?

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Jeeeee :) Mulle jäi nyt semmonen palo, että haluun mennä sillä uudestaankin, että oppisin olemaan senkin kyydissä.

      Poista

Kommentoi vapaasti ja anna mulle vinkkejä!