maanantai 25. elokuuta 2014

Onnistuminen sikavaikeella hevosella

Ei päästy pellolle viime viikolla, koska puimurit oli töissä. Noh, eipä tuolle minkään maha, ehkäpä ens kerralla. Oli siis kenttätunti tiedossa ja Tiina se virnistellen ilmotti, että mee kattoo taulusta kenet saan alleni. Arvasin heti, että Lissun. A P U V A! En oo menny, ku kerran aikasemmin Lissulla ja sikavaikeetahan se oli silloin. Lissu on äärimmäisen herkkä avuille eikä tykkää yhtään kovasta kädestä. Eli sen kanssa saa tosissaankin kiinnittää huomion ohjaksien käyttöön. Kaikki kenen kanssa oon tallilla jutellu on sanonu, että Lissu on vaikee, koska on niiiin herkkä ja että sen kanssa pitää ratsastaa ainakin 10 kertaa ennen ku alkaa sujuu. Jep, kivat mulle.

Aikasempi Lissu-postaus tästä -> KLIK

Tehtiin pääty-ympyröitä ensin kevyessä ravissa ja sitten harjotusravissa. Lissun harjotusravi on vaikee, mutta tällä kertaa onnistuin siinä paremmin. Pomppu on iso, jos sen antaa pompahtaa. Kevennetty ravikin sujui hyvin ja ehkäpä äkkäsin jotain siitä mun etukenoasennosta, koska Tiina huikkas mulle ainakin kerran ellei jopa kaks, että nythän se näyttää hyvältä. Eli sain asentoani korjattua. Edelleen pitäis uskaltaa hieman enemmän nojata taakse, ei se tarvis ku sen sentin! Myös kanta-asia alkaa valjeta, koska nyt huomasin jo ite useamman kerran, että kannat osottaa taivaisiin ilman, että Tiinan tarvi sanoa siitä. Jes, hyvä miä! Tosin ainakin yhtä monta kertaa Tiina joutu sanomaan asiasta :D Hehe, pikku hiljaa hyvä tulee.

Meitä oli tunnilla 5 ratsukkoa ja ajoittain (lue: koko ajan) me oltiin solmussa kentän keskellä. Molemmissa päädyissä piti siis tehä ympyrä, ni jotenkin myö saatiin ajotukset ihan mehtään ja oltiin siinä keskikirjaimella kaikki yhtäaikaa. Huoh. Tiina sanokin, että jos ette saa tätä sujumaan, niin ette pääse laukkaamaan. Ja tottahan se on, törmäysvaara ois sitte vielä suurempi.

Lissu laski taas pari kertaa päätään tosi alas ja Tiina huikkaskin vinkin, että nyt mun käsi ei oo joustava. Lissu reagoi siis näin mun kovaan käteen. Ja sain korjattua tilanteen ennen kuin hevonen hermostui enemmän. Hyvä miä taas!

Ja sitten se laukka-asia. Saatiin lupa laukannostoihin ja miä aloin jännäilee, koska en Lissulla ollut koskaan laukannu. Ja sen yhen kerran, mitä tällä hevosella olin tosiaan menny, niin en saanu laukkaa nostettua. Sanoinki Tiinalle, että en tiiä uskallanko, ni Tiina sano mulle hyvin, että nyt se pitää sitte päättää uskallatko vai et. Jos et, niin sit ravia lopputunti. Päätin, että uskallan!
Lissu on vanha ravuri ja laiska laukalle, mutta oon nähny monesti sen laukkaavan. En ekalla enkä kolmannelakaan yrityksellä onnistunu vaan Lissu se lähti kunnon kiitoraviin. Noh, pyysin raipan, koska päätin, että nyt oon jämäkkä. Seuraavalla laukkakäskyllä ei lähteny ja eikun uudestaan ja raipalla kevyt napautus, ni johan lähti! Laukkaan siis! IIIIIIiiiik! Miä laukkasin Lissulla! OU MAI GAAD! Tunne oli niin mielettömän hyvä! Miä onnistuin! Tiinakin tais yllättyä, reaktiosta päätellen ;)

Tästä on taas hyvä jatkaa ratsastajan uraa! Ja ehkäpä miä alan pikku hiljaa lämpenee Lissu Lisbetille...



Lissu



Hepolan uusia hevosia. Vasemmalla Oskari ja oikealla Äijä.

5 kommenttia:

  1. Voi Lissu on niin ihku ja niin vaikea.. Ennen menin paljon Lissulla ja mun vatsalihakset huusi hoosiannaa aina loppuviikon! Mä odotan sitä päivää et joskus siäl harjoitusravissa pysyn! Mun 11v. tyttäreni laukkaa Lissulla vaikka koko kentän ympäri ja istuu siellä ravissa, ei voi kun kateellisena katsella :) No, huomenna kahden viikon tauon jälkeen tunnille, voipi olla "korsetti" ja jalat huomen illalla kipiät :)
    Mari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Miäkii oon nähny kuinka taitavat ratsastaa sen kanssa harjotusravia eikä pompi milliäkään! Siinä tavotetta meikäläiselle :D No, onko paikat hellänä?

      Poista
  2. Se tunti meni kyllä niin persiilleen kun voi.. En kestänyt sitten yhtään harjoitusravissa ja laukasta puhumattakaan! ARG! Loppu keventelyt oli sentään sinne päin..
    Ensi viikolla uudestaan ja Lissulla. Tämän viikon mä hoen itselleni "Hartiat taakse,katse eteen," :)
    Mari

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Ääh, voi harmi! Mutta kohti uutta nousua sitte ens viikolla :) Miä meen poikkeuksellisesti ens viikolla tiistaina tunnille. Josko törmättäis! Mut ei hevosilla :D

      Poista
  3. Voi, olisi mukava törmätä joskus(ei tosiaan hevosilla :D), me ollaan aina ke tunnilla.
    Ehkäpä joskus!
    Mari

    VastaaPoista

Kommentoi vapaasti ja anna mulle vinkkejä!